Tento díl pomůže především hráčům, kteří bojovkám již rozumí a rádi by zjistili, jak se která postava hraje a jaké jsou její silné a slabé stránky. Velký problém při vstupu do neznámé hry často bývá totiž právě neznalost postav — a to nejen již při hře proti nim, ale co hůře, jakou si vůbec vybrat. Ať už vás zajímá jedna specifická postava či více postav, rozhodně čtěte dále.
Axl Low
Pro:
- Silné antiairy, ze kterých je snadné kombovat.
- Dlouhé normály činí protivníkovi problémy se k Axlovi přiblížit.
- Poměrně vysoký damage v rohu.
Proti:
- Slabá presura a nízký mixup potenciál — vše dokáže být reagovatelné. Najít způsob jak otevřít oponenta, který Axla zná, je náročné.
- Velice jednoduché Axla kombovat díký jeho hitboxu a váze.
- Nepříliš mobilní.
Herní plán:
Držet se od protivníka a šikanovat jej pomocí Axlových pohybů. Kapitalizování na oponentově chybách vznikajících z jeho frustrace.
Ukázka:
Bedman
Pro:
- Vysoký defense modifier — komba jej nebolí tolik, jako jiné postavy.
- Přístup k velice zajímavým setupům.
- Velice dobrý reversal super.
- Hraje jej málo lidí — málo lidí ví, jak proti němu hrát.
Proti:
- Musí se více spoléhat na svůj subsystém, což může být náročné využít.
- V neutrální hře nemá zas až tolik svobody jako jiné postavy.
- Chybí mu klasické pohyby.
Herní plán:
Po použití každého speciálu vznikne v místě použití kruh, který Bedman může aktivovat — tím jeho “stín” udělá pohyb znovu. Bedman se snaží vhodně donutit oponenta blokovat tyto stinné pohyby, zatímco on bude schopen vyvíjet na oponenta presuru.
Ukázka:
– Bedman efektivně využívá v neutrální hře své značky, s jejichž pomocí pokrývá prostor a umožňuje si tak poměrně bezpěčně vyvinout tlak.
Chipp
Pro:
- Pokud hráč neudělá chybu, tak je prakticky nemožné se v neutrální hře jen tak dotknout Chippa — protivník je nucen hrát jeho hru.
- Dobrý reversal.
- Velice silný mixup.
- Díky svým teleportům a speciálům prakticky obchází standardní neutrální hru.
Proti:
- Nízký defense modifier — komba ho velice bolí.
- Potřebuje se dostat na oponenta — spousta přístupů dokáže být velice riskantních.
- Reversal je sice dobrý, ale jeho trest dokáže příliš bolet.
- Některá komba dovedou být velice bolestivá, ale přímo Chippův průměrný damage není tak vysoký.
Herní plán:
Položit oponenta na záda a následně jej dostat do presury pomocí jeho 50/50 a teleportů.
Ukázka:
Elphelt
Pro:
- Granát je vše v jednom — projektil, lockdown, navíc i unblockable nástroj.
- Potenciál pro vysoce nadprůměrný damage.
- Reálné unblockable loops.
- Reversal super dává obrovský damage.
Proti:
- Žádný skutečný antiair s invincibilitou.
- Ve vzduchu nepříliš mobilní.
- Mimo unblockable loopy nemá tolik nebezpečný mixup.
Herní plán:
Znemožnit oponentovi hrát jeho hru pomocí granátu. Otravovat pomocí pozemních pohybů. Konvertovat náhodné zásahy do větších komb či unblockablů.
Ukázka:
Faust
Pro:
- Dlouhé pohyby, které mu umožňují hrát silnou neutrální hru.
- Spousta antiairů, kde je každý z nich dobrý.
- Velice nízké požadavky na exekuci — velice náročné dropnout kombo či konverzi.
- Dobrá presura, navíc s přístupem ke command grabu.
- Náhodné předměty nutí oponenta reagovat v různých situacích různě a narušují mu tím hru.
- Vhodná postava pro začátečníky.
Proti:
- Sice má dlouhé pohyby, žádný z jeho krátkých pohybů ale není příliš rychlý.
- Trpí, když oponent dostane momentum.
- Náhodné předměty občas dokážou zkazit hru přímo Faustovi — ne nutně každý z nich zrovna pomůže.
Herní plán:
Pokovat svými dlouhými normály, antiairovat špatné skoky. Po knockdownu vyvíjet presuru.
Ukázka:
Faust pomocí svých poků a náhodných itemů získá silné momentum.
I-No
Pro:
- Její dash umožňuje nereagovatelné 50/50.
- Jednoduché konvertovat komba do knockdownu.
- Projektil umožňuje zabrat mnoho prostoru, kolem čehož je pro protivníka těžké manévrovat.
Proti:
- Absence normálního běhu dokáže být velice nepříjemná.
- Krom superu nemá příliš možností, jak se vypořádat s presurou.
Herní plán:
Donutit oponenta blokovat projektil, následně jej dostat do série neustálých 50/50.
Ukázka:
Ky Kiske
Pro:
- Přirozené pohyby — jednoduché uchopit jeho neutrální hru. Vhodný pro nové hráče.
- Velice dobré normály, pomocí kterých dovede konvertovat do knockdownu či aircomb.
- Velice silná presura, kterou dovede resetovat.
- Dobře dovede proměnit metr v damage.
Proti:
- V presuře již nepříliš silný mixup — overheady nejsou bezpečné po vyblokování a zároveň jsou víceméně reagovatelné.
- Jeho reversal nepatří mezi ty lepší.
- Sice nemá žádný horší matchup, není ale ani příliš dominantní v jiných.
Herní plán:
Ohrožovat protivníka svými poky, každý knockdown proměnit ve velice bezpečnou presuru. Ovládat vzdušný prostor pomocí svých silných normálů ve vzduchu či svých silných antiairů.
Ukázka:
Leo
Pro:
- Lehce “gorilí” normály s vysokou prioritou.
- Pokud dobře přečte protivníka, dokáže dát vysokou damage.
- Nepříjemný crossup speciál, pomocí kterého je schopen vás kdykoliv na zemi crossupovat.
- Jednoduchý na exekuci.
Proti:
- Nemá příliš možností, jak v neutrální hře prekvapit.
- Jeho stance dovede být riskantní.
- Nepříliš vysoká mobilita.
Herní plán:
Donutit oponenta blokovat, následně na něj vyvolávat presuru. Konvertovat z jeho poků do knockdownů.
Ukázka:
May
Pro:
- Vysoká schopnost frustrovat svou zónovací hrou.
- Potenciál dávat explozivní damage.
- Všechny pohyby s delfíny mají navíc vysokou prioritu, těžké kolem nich manévrovat.
Proti:
- Špatný wakeup.
- Žádné klasické poky či silný antiair.
Herní plán:
Pokrýt obrazovku pomocí delfínu a balónů, proměnit protivníkovy chyby v presuru či vysoký damage.
Ukázka:
Millia
Pro:
- Úžasná nereagovatelná oki, která je bezpečná a neustále jde sama do sebe.
- Jednoduché konvertovat komba do knockdownů a získat z nich setplay.
- Možnost otáčet hry jediným knockdownem díky setplayi.
- Vysoká mobilita, díky které je protivník nucen hrát její hru
Proti:
- Komba ji velice bolí — prakticky je z papíru.
- Její komba také většinou nedávají nijak vysoký damage.
- Špatný wakeup.
Herní plán:
Frustrovat oponenta svou vysokou mobilitou, donutit jej udělat chybu a pomocí té jej položit na záda. Následně prezentovat neustálou sérii 50/50.
Ukázka:
Potemkin
Pro:
- Jako grappler má potenciál dát velice rychle vysokou damage.
- Velice dlouhý knockdown pomocí slideheadu.
- Pohyby s vysokým dosahem.
- Vysoký defense modifier — může si dovolit nechat se zasahovat.
Proti:
- Jako grappler má velké problémy proti postavám s dlouhými pohyby.
- I proti presuře na tom není nejlépe.
- Vyžaduje být na oponentovi, aby skutečně ohrožoval, z dalekých poků těžko dává knockdown.
Herní plán:
Pomalu se hnout dopředu, pokrývat prostor pomocí svých poků a snažit se donutit nalepit na oponenta. Následně mu dávat knockdowny pomocí command grabu či svých komb.
Ukázka:
Ramlethal
Pro:
- Silná setplay, kde kromě low-high možností má i command grab.
- Pomocí mečů dokáže pokrýt velkou část obrazovky — silná tedy i v neutrální hře.
- Obrovský corner-carry, všeobecně vysoký damage.
Proti:
- Pokud má meče venku, tak nemá jediný normál s delším dosahem.
- I když má meč, tak má sice jeden dlouhý poke, ale je z něj kombo jen na counter hit či skrčeného protivníka.
- Náročná na hraní — vyžaduje dobré znalosti hry i dobrou exekuci.
Herní plán:
Využívat mobilitu k rozsazení mečů na obrazovce, které zasáhnou protivníka. Counterpokovat protivníka svým f.5S a dominovat vzdušné hře svým j.P. Využívat knockdowny pro silnou setplay.
Ukázka:
Sin
Pro:
- Dobré pohyby v neutrální hře.
- Velice nízké nároky na exekuci — vhodný pro nové hráče.
- Vysoký damage.
- Možnost tlačit díky jeho schopnosti cancelovat jeden speciál do druhého tak dlouho, dokud na to má metr.
- Skvělý backdash.
Proti:
- Sice dokáže být jeho neutrální hra velice bolestivá, kromě ní ale nic moc nemá — o mixup přichází, protože se po každém knockdownu musí najíst.
- Z důvodu menšího množství nástrojů dovede být velice předvídatelný.
- Jeho reversal je velice nekonzistentní.
Herní plán:
Kontrolovat prostor pomocí svých normálů. Hrát footsies pomocí f.5S, slidu a Beak Driveru. Každý zásah konvertovat do komba.
Ukázka:
Slayer
Pro:
- Potenciál mít explozivní damage.
- Solidní mixup a oki.
- V presuře dovede nalézt spoustu míst pro low-high mixup a pro různé frametrapy.
- Vynikající antiair, air-to-air a jumpin.
Proti:
- Presura není příliš dlouhá a lze z ní utéct.
- Potřebuje být blízko, aby byl hrozbou.
- Narozdíl od předchozích verzí není přístup k explozivní damagi tak jednoduchý — vyžaduje specifické confirmy a counterhity, které nemusí být snadné získat.
- Místo běhu má teleport-dash, který je skvělý pro mixup, ale dovede být problémový v neutrální hře.
Herní plán:
Dostávat se do blízkosti protivníka pomocí jeho speciálů a normálů a následně vytvářet mixupy pomocí Dandy stepu a teleport-dashe. Všechny counter hity konvertovat do bolestivých komb.
Ukázka:
Sol
Pro:
- Nadprůměrná až vysoká damage — a to i pomocí základních, neoptimalizovaných komb.
- Všechny pohyby jsou dobré. Dobré antiairy, dobré poky pro footsies, i dobré speciály pro neutrální hru.
- Normály s vysokou prioritou — presura sice není tak dlouhá jako u jiných postav, na druhou stranu je ale velice těžké se z ní dostat, neboť je Sol neustále ve framové výhodě a jeho normály prakticky vždy “přebijí” ty vaše.
- Command grab, který dokáže velice bolet.
- Skvěle využívá Yellow Roman Cancel.
- Vhodný pro nové hráče.
- Krátká presura, postavy s reversaly ji dokážou narušovat, jiné s instant blockováním dovedou utéci.
- Nepříliš mnoho mixup možností, protivník prakticky vždy ví, co očekávat za možnosti.
Herní plán:
Midscreen pokovat oponenta, snažit se proměňovat jednotlivé zásahy v presuru či komba. Po knockdownu udělat krátký, ale efektivní 50/50 mixup, v rohu jej proměňovat ve velice bolestivý dustloop.
Ukázka:
Venom
Pro:
- Schopnost vyvíjet tlak z jakékoliv části obrazovky díky svým projektilům a skvělým pokům.
- Silný lockdown a oki.
Proti:
- Velice technická postava, která je náročná na hraní.
- Pod presurou nemá kromě dead anglu a burstu žádný způsob, jak se z ní dostat.
- Všeobecně nedává příliš vysokou damage.
Herní plán:
Šikanovat oponenta z dálky pomocí poků a kulečníkových koulí. Donutit jej blokovat projektily, následně tlačit oponenta a mixovat jej.
Ukázka:
Zato-1
Pro:
- Díky jeho summonu (Eddiemu) velice dominantní neutrální hra, kde pokrývá prakticky každý možný úhel a téměř každé místo na obrazovce.
- S pomocí Eddieho má velice silný lockdown.
- Vysoký damage potenciál díky unblockablům, které je s Eddiem schopen dělat.
- Krom low-high mixupů a fuzzy guardů má navíc i command grab, ze kterého je schopen dělat unblockable.
Proti:
- Neobvyklý způsob exekuce — stisknutí tlačítka provede pohyb Zata, puštění tlačítka provede pohyb Eddieho. Společně s tím má tedy i poměrně vysokou exekuční bariéru.
- Nepříliš dobrý wakeup, zároveň trpí pod presurou.
- Pro svou dominantní hru potřebuje Zato vyvolat Eddieho, aby si vzájemně pokrývali své slabiny. Postavy, které mu v tom dovedou bránit, či rovnou Eddieho zasáhnout bývají ty, se kterými má Zato problém.
Herní plán:
Dát knockdown pomocí drillu, či donutit protivníka blokovat. Následně jej dostat do lockdownu, ze kterého je těžké najít cestu ven.
Ukázka:
A pokud by vás nakonec ještě zajímalo, jak jsou na tom jednotlivé postavy v tierlistu, tak zde je několik tierlistů dle různých špičkových japonských hráčů:
Ogawa:
- S: Millia, Zato, Faust, Ramlethal
- A: I-No, Sol, Ky, Chipp, Venom
- B: Ostatní
Woshige:
- S: Faust, Millia, Chipp Zanuff, Ramlethal, Zato-One
- A: Sol, Ky
- B: I-No, Slayer, Venom, Potemkin, Bedman, May
- C: Axl-Low
FAB:
- S: Zato, Faust, Sol
- A: Millia, Ramlethal, Chipp
- B: Ky, May, Axl, I-No
- C: Venom, Slayer, Bedman
- D: Potemkin
Tyto tierlisty vznikly ještě za arkádové verze, konzolové postavy (Leo, Sin, Elphelt) ještě tedy nemají přesné umístění.
V příštím tutoriálu se podíváme na komba a stringy — jaká komba se obecně naučit a jakým způsobem lze vyvíjet presuru.