Tento díl pomůže především hráčům, kteří bojovkám již rozumí a rádi by zjistili, jak se která postava hraje a jaké jsou její silné a slabé stránky. Velký problém při vstupu do neznámé hry často bývá totiž právě neznalost postav — a to nejen již při hře proti nim, ale co hůře, jakou si vůbec vybrat. Ať už vás zajímá jedna specifická postava či více postav, rozhodně čtěte dále.


bczGGXRD_Axl_Icon

Axl Low

Pro:

  • Silné antiairy, ze kterých je snadné kombovat.
  • Dlouhé normály činí protivníkovi problémy se k Axlovi přiblížit.
  • Poměrně vysoký damage v rohu.

Proti:

  • Slabá presura a nízký mixup potenciál — vše dokáže být reagovatelné. Najít způsob jak otevřít oponenta, který Axla zná, je náročné.
  • Velice jednoduché Axla kombovat díký jeho hitboxu a váze.
  • Nepříliš mobilní.

Herní plán:

Držet se od protivníka a šikanovat jej pomocí Axlových pohybů. Kapitalizování na oponentově chybách vznikajících z jeho frustrace.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/a6NzHWzGDrs?start=2631


GGXRD_Bedman_Icon

Bedman

Pro:

  • Vysoký defense modifier — komba jej nebolí tolik, jako jiné postavy.
  • Přístup k velice zajímavým setupům.
  • Velice dobrý reversal super.
  • Hraje jej málo lidí — málo lidí ví, jak proti němu hrát.

Proti:

  • Musí se více spoléhat na svůj subsystém, což může být náročné využít.
  • V neutrální hře nemá zas až tolik svobody jako jiné postavy.
  • Chybí mu klasické pohyby.

Herní plán:

Po použití každého speciálu vznikne v místě použití kruh, který Bedman může aktivovat — tím jeho “stín” udělá pohyb znovu. Bedman se snaží vhodně donutit oponenta blokovat tyto stinné pohyby, zatímco on bude schopen vyvíjet na oponenta presuru.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/vygsERtm6hM?start=424

– Bedman efektivně využívá v neutrální hře své značky, s jejichž pomocí pokrývá prostor a umožňuje si tak poměrně bezpěčně vyvinout tlak.


GGXRD_Chipp_Icon

Chipp

Pro:

  • Pokud hráč neudělá chybu, tak je prakticky nemožné se v neutrální hře jen tak dotknout Chippa — protivník je nucen hrát jeho hru.
  • Dobrý reversal.
  • Velice silný mixup.
  • Díky svým teleportům a speciálům prakticky obchází standardní neutrální hru.

Proti:

  • Nízký defense modifier — komba ho velice bolí.
  • Potřebuje se dostat na oponenta — spousta přístupů dokáže být velice riskantních.
  • Reversal je sice dobrý, ale jeho trest dokáže příliš bolet.
  • Některá komba dovedou být velice bolestivá, ale přímo Chippův průměrný damage není tak vysoký.

Herní plán:

Položit oponenta na záda a následně jej dostat do presury pomocí jeho 50/50 a teleportů.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/dj8pY5wueTk?start=1863


GGXRD_Elphelt_Icon

Elphelt

Pro:

  • Granát je vše v jednom — projektil, lockdown, navíc i unblockable nástroj.
  • Potenciál pro vysoce nadprůměrný damage.
  • Reálné unblockable loops.
  • Reversal super dává obrovský damage.

Proti:

  • Žádný skutečný antiair s invincibilitou.
  • Ve vzduchu nepříliš mobilní.
  • Mimo unblockable loopy nemá tolik nebezpečný mixup.

Herní plán:

Znemožnit oponentovi hrát jeho hru pomocí granátu. Otravovat pomocí pozemních pohybů. Konvertovat náhodné zásahy do větších komb či unblockablů.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/Lho5YdYR7Ac?start=1156


GGXRD_Faust_Icon

Faust

Pro:

  • Dlouhé pohyby, které mu umožňují hrát silnou neutrální hru.
  • Spousta antiairů, kde je každý z nich dobrý.
  • Velice nízké požadavky na exekuci — velice náročné dropnout kombo či konverzi.
  • Dobrá presura, navíc s přístupem ke command grabu.
  • Náhodné předměty nutí oponenta reagovat v různých situacích různě a narušují mu tím hru.
  • Vhodná postava pro začátečníky.

Proti:

  • Sice má dlouhé pohyby, žádný z jeho krátkých pohybů ale není příliš rychlý.
  • Trpí, když oponent dostane momentum.
  • Náhodné předměty občas dokážou zkazit hru přímo Faustovi — ne nutně každý z nich zrovna pomůže.

Herní plán:

Pokovat svými dlouhými normály, antiairovat špatné skoky. Po knockdownu vyvíjet presuru.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/vLupfipD-f0?start=86

Faust pomocí svých poků a náhodných itemů získá silné momentum.


GGXRD_I-No_Icon

I-No

Pro:

  • Její dash umožňuje nereagovatelné 50/50.
  • Jednoduché konvertovat komba do knockdownu.
  • Projektil umožňuje zabrat mnoho prostoru, kolem čehož je pro protivníka těžké manévrovat.

Proti:

  • Absence normálního běhu dokáže být velice nepříjemná.
  • Krom superu nemá příliš možností, jak se vypořádat s presurou.

Herní plán:

Donutit oponenta blokovat projektil, následně jej dostat do série neustálých 50/50.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/yaaka_Uo_Ic


GGXRD_Ky_Icon

Ky Kiske

Pro:

  • Přirozené pohyby — jednoduché uchopit jeho neutrální hru. Vhodný pro nové hráče.
  • Velice dobré normály, pomocí kterých dovede konvertovat do knockdownu či aircomb.
  • Velice silná presura, kterou dovede resetovat.
  • Dobře dovede proměnit metr v damage.

Proti:

  • V presuře již nepříliš silný mixup — overheady nejsou bezpečné po vyblokování a zároveň jsou víceméně reagovatelné.
  • Jeho reversal nepatří mezi ty lepší.
  • Sice nemá žádný horší matchup, není ale ani příliš dominantní v jiných.

Herní plán:

Ohrožovat protivníka svými poky, každý knockdown proměnit ve velice bezpečnou presuru. Ovládat vzdušný prostor pomocí svých silných normálů ve vzduchu či svých silných antiairů.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/NuoWA9zlGCA?start=4326


GGXRD_Leo_Icon

Leo

Pro:

  • Lehce “gorilí” normály s vysokou prioritou.
  • Pokud dobře přečte protivníka, dokáže dát vysokou damage.
  • Nepříjemný crossup speciál, pomocí kterého je schopen vás kdykoliv na zemi crossupovat.
  • Jednoduchý na exekuci.

Proti:

  • Nemá příliš možností, jak v neutrální hře prekvapit.
  • Jeho stance dovede být riskantní.
  • Nepříliš vysoká mobilita.

Herní plán:

Donutit oponenta blokovat, následně na něj vyvolávat presuru. Konvertovat z jeho poků do knockdownů.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/cbkWz25C79E?start=50


GGXRD_May_Icon

May

Pro:

  • Vysoká schopnost frustrovat svou zónovací hrou.
  • Potenciál dávat explozivní damage.
  • Všechny pohyby s delfíny mají navíc vysokou prioritu, těžké kolem nich manévrovat.

Proti:

  • Špatný wakeup.
  • Žádné klasické poky či silný antiair.

Herní plán:

Pokrýt obrazovku pomocí delfínu a balónů, proměnit protivníkovy chyby v presuru či vysoký damage.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/wYEQOaxc_H4?start=35


GGXRD_Millia_Icon

Millia

Pro:

  • Úžasná nereagovatelná oki, která je bezpečná a neustále jde sama do sebe.
  • Jednoduché konvertovat komba do knockdownů a získat z nich setplay.
  • Možnost otáčet hry jediným knockdownem díky setplayi.
  • Vysoká mobilita, díky které je protivník nucen hrát její hru

Proti:

  • Komba ji velice bolí — prakticky je z papíru.
  • Její komba také většinou nedávají nijak vysoký damage.
  • Špatný wakeup.

Herní plán:

Frustrovat oponenta svou vysokou mobilitou, donutit jej udělat chybu a pomocí té jej položit na záda. Následně prezentovat neustálou sérii 50/50.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/hF6cA022QC4?start=727


GGXRD_Potemkin_Icon

Potemkin

Pro:

  • Jako grappler má potenciál dát velice rychle vysokou damage.
  • Velice dlouhý knockdown pomocí slideheadu.
  • Pohyby s vysokým dosahem.
  • Vysoký defense modifier — může si dovolit nechat se zasahovat.

Proti:

  • Jako grappler má velké problémy proti postavám s dlouhými pohyby.
  • I proti presuře na tom není nejlépe.
  • Vyžaduje být na oponentovi, aby skutečně ohrožoval, z dalekých poků těžko dává knockdown.

Herní plán:

Pomalu se hnout dopředu, pokrývat prostor pomocí svých poků a snažit se donutit nalepit na oponenta. Následně mu dávat knockdowny pomocí command grabu či svých komb.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/S7FRiarvBSY?start=568


GGXRD_Ramlethal_Icon

Ramlethal

Pro:

  • Silná setplay, kde kromě low-high možností má i command grab.
  • Pomocí mečů dokáže pokrýt velkou část obrazovky — silná tedy i v neutrální hře.
  • Obrovský corner-carry, všeobecně vysoký damage.

Proti:

  • Pokud má meče venku, tak nemá jediný normál s delším dosahem.
  • I když má meč, tak má sice jeden dlouhý poke, ale je z něj kombo jen na counter hit či skrčeného protivníka.
  • Náročná na hraní — vyžaduje dobré znalosti hry i dobrou exekuci.

Herní plán:

Využívat mobilitu k rozsazení mečů na obrazovce, které zasáhnou protivníka. Counterpokovat protivníka svým f.5S a dominovat vzdušné hře svým j.P. Využívat knockdowny pro silnou setplay.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/YfogCUMCEHc?start=500


GGXRD_Sin_Icon

Sin

Pro:

  • Dobré pohyby v neutrální hře.
  • Velice nízké nároky na exekuci — vhodný pro nové hráče.
  • Vysoký damage.
  • Možnost tlačit díky jeho schopnosti cancelovat jeden speciál do druhého tak dlouho, dokud na to má metr.
  • Skvělý backdash.

Proti:

  • Sice dokáže být jeho neutrální hra velice bolestivá, kromě ní ale nic moc nemá — o mixup přichází, protože se po každém knockdownu musí najíst.
  • Z důvodu menšího množství nástrojů dovede být velice předvídatelný.
  • Jeho reversal je velice nekonzistentní.

Herní plán:

Kontrolovat prostor pomocí svých normálů. Hrát footsies pomocí f.5S, slidu a Beak Driveru. Každý zásah konvertovat do komba.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/3aBWGr2JReg?start=2280


GGXRD_Slayer_Icon

Slayer

Pro:

  • Potenciál mít explozivní damage.
  • Solidní mixup a oki.
  • V presuře dovede nalézt spoustu míst pro low-high mixup a pro různé frametrapy.
  • Vynikající antiair, air-to-air a jumpin.

Proti:

  • Presura není příliš dlouhá a lze z ní utéct.
  • Potřebuje být blízko, aby byl hrozbou.
  • Narozdíl od předchozích verzí není přístup k explozivní damagi tak jednoduchý — vyžaduje specifické confirmy a counterhity, které nemusí být snadné získat.
  • Místo běhu má teleport-dash, který je skvělý pro mixup, ale dovede být problémový v neutrální hře.

Herní plán:

Dostávat se do blízkosti protivníka pomocí jeho speciálů a normálů a následně vytvářet mixupy pomocí Dandy stepu a teleport-dashe. Všechny counter hity konvertovat do bolestivých komb.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/GAvtPSO5ZL0?start=3855


GGXRD_Sol_Icon

Sol

Pro:

  • Nadprůměrná až vysoká damage — a to i pomocí základních, neoptimalizovaných komb.
  • Všechny pohyby jsou dobré. Dobré antiairy, dobré poky pro footsies, i dobré speciály pro neutrální hru.
  • Normály s vysokou prioritou — presura sice není tak dlouhá jako u jiných postav, na druhou stranu je ale velice těžké se z ní dostat, neboť je Sol neustále ve framové výhodě a jeho normály prakticky vždy “přebijí” ty vaše.
  • Command grab, který dokáže velice bolet.
  • Skvěle využívá Yellow Roman Cancel.
  • Vhodný pro nové hráče.

Proti:

  • Krátká presura, postavy s reversaly ji dokážou narušovat, jiné s instant blockováním dovedou utéci.
  • Nepříliš mnoho mixup možností, protivník prakticky vždy ví, co očekávat za možnosti.

Herní plán:

Midscreen pokovat oponenta, snažit se proměňovat jednotlivé zásahy v presuru či komba. Po knockdownu udělat krátký, ale efektivní 50/50 mixup, v rohu jej proměňovat ve velice bolestivý dustloop.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/DRi1BAMDQXs?start=360


GGXRD_Venom_Icon

Venom

Pro:

  • Schopnost vyvíjet tlak z jakékoliv části obrazovky díky svým projektilům a skvělým pokům.
  • Silný lockdown a oki.

Proti:

  • Velice technická postava, která je náročná na hraní.
  • Pod presurou nemá kromě dead anglu a burstu žádný způsob, jak se z ní dostat.
  • Všeobecně nedává příliš vysokou damage.

Herní plán:

Šikanovat oponenta z dálky pomocí poků a kulečníkových koulí. Donutit jej blokovat projektily, následně tlačit oponenta a mixovat jej.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/ctV1v0ceSpQ?start=3120


GGXRD_Zato-1_Icon

Zato-1

Pro:

  • Díky jeho summonu (Eddiemu) velice dominantní neutrální hra, kde pokrývá prakticky každý možný úhel a téměř každé místo na obrazovce.
  • S pomocí Eddieho má velice silný lockdown.
  • Vysoký damage potenciál díky unblockablům, které je s Eddiem schopen dělat.
  • Krom low-high mixupů a fuzzy guardů má navíc i command grab, ze kterého je schopen dělat unblockable.

Proti:

  • Neobvyklý způsob exekuce — stisknutí tlačítka provede pohyb Zata, puštění tlačítka provede pohyb Eddieho. Společně s tím má tedy i poměrně vysokou exekuční bariéru.
  • Nepříliš dobrý wakeup, zároveň trpí pod presurou.
  • Pro svou dominantní hru potřebuje Zato vyvolat Eddieho, aby si vzájemně pokrývali své slabiny. Postavy, které mu v tom dovedou bránit, či rovnou Eddieho zasáhnout bývají ty, se kterými má Zato problém.

Herní plán:

Dát knockdown pomocí drillu, či donutit protivníka blokovat. Následně jej dostat do lockdownu, ze kterého je těžké najít cestu ven.

Ukázka:

https://www.youtube.com/embed/PA2MqK_yowA?start=1148


A pokud by vás nakonec ještě zajímalo, jak jsou na tom jednotlivé postavy v tierlistu, tak zde je několik tierlistů dle různých špičkových japonských hráčů:

Ogawa:

  • S: Millia, Zato, Faust, Ramlethal
  • A: I-No, Sol, Ky, Chipp, Venom
  • B: Ostatní

Woshige:

  • S: Faust, Millia, Chipp Zanuff, Ramlethal, Zato-One
  • A: Sol, Ky
  • B: I-No, Slayer, Venom, Potemkin, Bedman, May
  • C: Axl-Low

FAB:

  • S: Zato, Faust, Sol
  • A: Millia, Ramlethal, Chipp
  • B: Ky, May, Axl, I-No
  • C: Venom, Slayer, Bedman
  • D: Potemkin

Tyto tierlisty vznikly ještě za arkádové verze, konzolové postavy (Leo, Sin, Elphelt) ještě tedy nemají přesné umístění.

V příštím tutoriálu se podíváme na komba a stringy — jaká komba se obecně naučit a jakým způsobem lze vyvíjet presuru.