Tak jo. V článku “Proč hrajeme špatně SF a dobře GG aneb Je u nás SFV mrtvý?” jsem slíbil, že když mi pošlete SVOJE názory, že je hodím do follow-up článku. Vy jste mi je poslali, já jesem házím.

Zajímavé je, že reakce lidí se strašně lišily. Někdo řešil komunitu (což byla hlavní myšlenka celého článku), někdo naopak hru, v níž důvod neexistence komunity viděl. Ale pojďme si to shrnout:


Tridat vidí hlavní problém v SFV jako takovým. Podle něj je hlavní průser celé hry to, že “všechno je strašně normovaný, s čímž souvisí i linearita hry. Každá stiuace má u skoro každé postavy stejné řešení a každá postavička chce dělat víceméně to samý, jen někdo to prostě dělá líp a někdo hůř.” Celkově hru hodnotí jako nedodělanou a často vysloveně nepříjemnou, hlavně v souvislosti s množstvím hardcore 50/50 situací (kterým nepomáhá ani 8f input lag) a nelíbí se mu ani omezení kreativity při hraní. Jak sám shrnuje — “hru jsem koupil a pokud někde budu a lidi budou chtít hrát, tak ji zaťukám; ale dokud nebude mít myšlenku a ducha a hlavně dokud nebude působit dokončeným dojmem, tak ji nebudu hrát s nadšením.

A voje tvrzení i dokládá praktickým příkladem: “Vezmi si náhodné zápasy z nějakých top8, kde hraje Ken proti Chun, jako třeba co teď hrál Halibel na Rumblu, a sám uvidíš, že ty zápasy jsou nachlup stejný. Jedinej rozdíl je, že lepší hráči jsou schopný rychleji určit, co ten druhej rád dělá.

Osobně s hodnocením SFV jako takového víceméně souhlasím. Hra má spoustu much, co ji drží zpátky; jenže ve světě se i přesto stala bezkonkurenčně nejoblíbenější bojovkou současnosti. Tak čím se ČR liší od světa? Máme moc vysoký očekávání? Nemáme rádi změny? Nebo se jen vymlouváme? Nebo… nebo je všechno výše popsané jen průvodní jev něčeho jinýho? Nevím.


Naopak podle Schevy je problém v lidech. Jak sám napsal — těšil se, že si hru zahraje na BCZ turnaji, ale nemohl být víc zklamaný. SF turnaj byl sice nejpočetnější, ale v přátelácích se ta hra prostě nehrála. Za celý víkend si nezahrál s jediným Čechem a jen s pár cizincema. Doslova mi napsal, že “z Čechů [na BCZ] jsem byl do tý hry nejvíc zapálenej já s bráchou.” A nebral si servítky ani dál. “Přišlo mi, že když se v sobotu pustil TTT2 a přišel Tekkenmarty, že tam ta hra hela víc než všechno z turnaje.

Pak se zaměřil i na komunitu jako takovou. “Dřív tu byla slušná tekken komunita ale po různejch negativních názorech haterů, kteří tu hru sami dřív milovali ale z nějakýho důvodu v ní nemohli prorazit dál to postupně začlo upadat a vedlo to k totálnímu rozpadu mezi různé 2-D bojovky a postupně mi přijde, že tu nikdo nehraje nic. Dřív sem přijel na turnaj a všichni se skoro prali aby si mohli s nejlepšími hráči nebo s kýmkoliv novým koho neznali zahrát tekken 6 nebo SF 4 dneska se přijede na turnaj a ty hlavní turnajový hry ani nikdo nechce hrát spíš jako z povinnosti aby neurazil toho kdo s ním chce hrát.” A uzavírá: “Mně osobně turnaj vzal veškerou chuť bojovky hrát a myslím si, že pokud nevyjde hra kterou bude zase komunita komplexně nebo tu nebude hromada zapálených lidí tak už se žádného turnaje nezúčastním.

Jeho zhodnocení je možná (aspoň podle mě) trochu neobjektivní a přehnané, ale rozhodně ne daleko od pravdy. Viz čeští (!!!) GG hráči, kteří nebyli ani po upozornění ochotní přerušit na půl minuty přáteláky, když se vyhlašovaly výsledky MKX… To byl smutný moment celého turnaje a bohužel i nepěkná ukázka mentality, která tu panuje. A hlavní problém týhle mentality je, že si tím navzájem zabíjíme svoje hry. Což přežije hra, která stabilní komunitu už má; ale ne hra, která si ji teprve tvoří.

A to, že lidi na přátelácích hráli jen vybrané hry? To jsme řešili na organizátorském rozebrání turnaje. Výmluvy že “to nikdo nehrál tak se to přeplo” jsou moc pěkný, jenže když třeba já měl v sobotu (jednou jedinkrát za celej den!!!) půl hodiny čas a chtěl si zahrát SFV, nebylo kde. Ta hra neběžela na jediný konzoli, protože “se to prostě přeplo.” Zato o GG byl takový “zájem”, že bylo dost prostoru i na to zapnout si na několika stanicích practice pro jednoho. Takže ve výsledku i když jsem měl čas a soupeře, nebylo kde hrát, protože hra nikde nebyla k dispozici. A že jsem si měl někomu říct, ať vypadne a pustí nás..? Jasně, přesně tak to funguje… Tuplem když díky svýmu jasnovidnýmu smyslu přesně poznám, na kterých konzolích je ten SFV vůbec k dispozici.

A ano, přesně tohle jsou faily, co lidi odraděj. Když tu hru nikdo nepodporuje, tak se nehraje. A když ji nikdo nehraje, tak se nepodporuje… A každej další klacek pod nohy pak uškodí o to víc. A taky zamrzí o to víc, když přichází od lidí, kde bych (tuplem po předchozích prohlášeních) čekal pravej opak — tedy snahu podpořit českou scénu jako takovou.


Naopak Sub Zero celou situaci tak černě nevidí. Podle něj má cenu hrát jakoukoli hru, i když kolem ní žádná komunita není — a jako příklad uvádí sám sebe. Jak sám říká, “koukni se třeba na mě, posledních 7 let jsem hrál SF4 v naší republice dalo by se říct sám.” A pokračuje. “Ze začátku mě to štvalo, ale postupně jsem si našel online přátele se kterýma jsem hrál a bylo to super — a vlastně i lepší.

Je fatk, že přesně tenhle přístup fungoval u “mrtvý” hry typu VF, takže u superhraný hry typu SF bude fungovat o to líp. Otázka je… Stojí to pak za to? A pokud ano, má smysl nějak podporovat českou scénu a investovat desítky hodiny do projektů typu BCZ web nebo BCZ turnaje? Protože pokud nebudou podporovat moji hru, mě samotnému nic nepřinesou… Tak proč se s tím štvát a mrhat čas na “českou komunitu”, místo abych si prostě hrál a budoval si “svoji komunitu”?

Na tohle bohužel odpovědět nedokážu. Dokážu jen konstatovat že kdyby tohle dělal každej, jsou bojovky pořád ještě záležitost pár vyvolených a lokálních arkád… Ale PROČ to nedělat tady, teď a s touhle hrou..? Fakt nevím 🙁


VR-Fist si dal naopak tu práci, že v reakci na mě sepsal celý článek, který NAJDETE ZDE. V něm se, na rozdíl od všech ostatních, zamýšlí nad GG komunitou samotnou, jak a v čem je unikátní a proč.

K jeho textu asi nedokážu nic dodat, je to celkem komplexní shrnutí jeho pohledu na věc, zase z trochu jiného úhlu než bylo to moje.


No a konečně se mi ozval iworry. Ten se k tomu postavil čele: SFV má rád a chtěl by, aby se u nás hrálo, ale “když se to lidem nelíbí, tak jim to těžko nacpem,” povdzechl si. Nicméně ačkoli je fyzicky nemobilní a hraje jen online, preferoval by organizované (české) hraní před random soupeři — a klidně i občasné online turnaje.

Což je na jendu stranu super nápad, ale na druhou stranu zrovna teď nedávno jsem řešil s Klepčem, jak moc je SFV online poslední náhodný a že klidně i s lidima, s kterýma vám hra jde průběžně skvěle, to občas provede náhodný vozempřemet a najednou je to rollback-fest jak s Brazílií. A vydrží to třeba týden.