V minulosti jsem o tomhle mluvil mnohokrát, ale dneska se mi naskytl dokonalý příklad. Tak se o něj podělím.

Napřed začnu ukázkou toho, jak jde dělat špatný PR, který je ale pořád ještě PR. Konkrétně se nám o ni postaral Katsuhiro Harada, který předvedl fundamentální neznalost fungování sociálních sítí kombinovanou s i pro něj netypickou agresivitou.


Vše začalo, když na konci poměrně dlouhého threadu, kde se fanoušci Smashe trollovali nápady, jaké nové postavy by do hry ještě mohly přibýt. Nějaký naprostý random pak na konec celého vlákna hodil tag na dvacet účtů, od Nintenda přes Ubisovt až po Soru Sakuraie… A Katsuhiro Haradu.

Člověk by si řekl – klasický idiot, jakých je internet plný. Problém byl, že Harada rozhodl, že on se jím nenechá zahanbit. A že to za jednoho idiota natře pěkně všem.

A nezůstal jen u jednoho tweetu, pro jistotu.

Trošku přemrštěná reakce, chtělo by se říct. Což si nakonec podle všeho uvědomil i Harada, který se dočkal nemalého shitstormu od fanoušků a tak trochu zacouval.

A výsledek? Najednou spousta lidí i mimo Tekken komunitu má pocit, že Harada je tak trochu cholerik… A že nápad dát Heihachiho do Smashe (o čemž nikdo dřív reálně snad ani neuvažoval) není až tak špatný.  Sice špatná reklama, ale pořád reklama – Tekken se dostal do povědomí dalšího okruhu lidí.


Jako druhý sem hodím příklad DOBRÉHO PR. Paradoxně taky od Namca.

Vše začalo tím, že dneska je to přesně rok od vydání SC6. A Okubo, producent téhle hry (a taky Tekkenu, mimochodem) přišel s pěkným tweetem.

Jednoduché, účelné. Sice dal fanouškům 5 minut práce v malování, ale perfektně prodané směrem ke komunitě. “Díky že hrajete,” “jsme v tom spolu” a “usilovně makáme na novém obsahu” jsou přesně ty věci, co lidé chtějí slyšet… když jsou uvěřitelné (k čemuž se dostaneme).

A neskončilo jen u tohohle. Když si komunita kolem SCC webu uvědomila, jak pozitivní ohlas tenhle tweet mezi hráči měl, rozhodla se ho využít dál naprosto skvělým způsobem.


No a pak je tu Capcom se 4. sezónou SFV. Kde po půl roce mlčení (a žádných updatů hry kromě kostýmů) došel Yoshinori Ono na (a teď nechci bejt zlej, ale ono to jinak nejde) víceméně random herní veletrh v Brazílii, kde v  rámci úplně jiného tématu (japonsky, s překaldem pouze do portugalštiny) oznámil, že za měsíc – a pak za další měsíc – oznámí něco nového.

Víceméně doslova řekl: “Vás zajímají nové postavy, že? A taky chcete nový obsah. Vsadím se že to je to, co si říkáte. Tak pokud jde o tohle, tak nové informace o těchhle věcech pro vás budeme mít připravené na Capcom Cup North American Finals v listopadu a na Capcom Cupu v prosinci, tak to prosím do té doby vydržte.” (více ZDE).

A to je všechno. Žádný tweet, žádné další potvrzení, dokonce ani oficiální “převyprávění” do angličtiny… Nic. Vůbec, ale vůbec nic.  Jen random oznámení o budoucím oznámení, náhodně předhození lidem na náhodné akci.

Nicméně pravdou je, že u Capcomu tohle není nijak překvapivé. Že na svoji komunitu kašle je u téhle firmy notoricky známá věc, bohužel.

V tuhle chvíli si nemůžu nevzpomenout na vydání Ibuki. Ta byla ohlášená na nějaké datum… a nevyšla. Nějakou dobu se nic nedělo (u téhle firmy klasika), Capcom nekomunikoval. Nakonec ale vydal post o tom, že postava byla nedodělaná, tak ji odložili. Teda přinejmenším v angličtině tohle vydal. V Japonštině pro změnu napsal, že Ibuki se odkládá vinou Capcom USA.  (kdysi jsem o téhle kauze psal ZDE a ZDE)